Wednesday, November 12, 2008

Thai oh Thai !!!!

Salam....kali nihh aku mo kongsikan perbedaan antara Malaysia & Thailand...yelahhh, aku nihhh org perlis..Banyak kali la jugak p siam tu..Mcm2 adaaaa..hahah!!!Pirate ThumbsUpKalau mau ke siam dari perlis, kita kena melalui 'Padang Besar'...Kalau dari Kedah harus melalui 'Bukit Kayu Hitam' & Kelantan melalui 'Sg.Golok' kalau x silap aku..hehe...Kalau negeri2 sempadan mcm kami perlis,kedah,dan kelantan..kami boleh buat 'boarder past'...kalau mau buat rm10 ja untuk 6bulan StickingOutTongue.. Dan negeri2 yg bukan sempadan tu...kenala buat passport antarabangsa...haha padan muka StickingOutTongue Hadyai adalah antara bandar di Thailand yg penah aku pi...Best ke hadyai???? Awat ya ramai sgt yg suka pi sana??? Adakah sebab aweknya yang lawa lawa???Heart Grin Blushatau tempatnya yg santeqq???hehehe...Ni antara perbedaan sana dgn negara kita 'malaysia' !!!


1) Tiada mat rempit/mat kereta di Hatyai tp kedua2nya ada di Malaysia!

2) Di bandar Hatyai penunggang motor kena pakai helmet. Pemboncengnya x payah. Helmet pula dari bahan plastik yg xde kualiti/murah(mcm helmet kanak2). Di Malaysia helmet mahal/kualiti tp nyawa pula yg murah!

3) Di pekan/bandar kecil, x payah pakai helmet. Semua American style...

4) Semua motor mesti ada bakul kat lampu depan. Byk motor jenis Honda.

5) Polis Trafik hanya ada di bandar Hatyai saja dan diorg naik kapcai saja. Kat pekan/bandar kecil xde polis. Di Malaysia, polis trafik ada di mana2. Diorg naik kereta, kapcai dan 'kuda putih'!

6) Teh ais bungkus harganya 20 baht (RM2). Hahaha murahnya...!

7) Surat khabar Berita Harian harganya 30 baht (RM3). Hahaha murahnya...!

8) Orang Hatyai suka naik kereta pikap (mcm Proton Arena). Byk jenis Isuzu dan Toyota. Yang kaya sikit pakai Storm dan Hilux. Mungkin sebab boleh isi brg2 sebab byk org Hatyai ialah peniaga. Boleh juga buat angkut budak sekolah!

9) Tuk2 ada 2. 1 ialah motor 3 roda. 1 lagi ialah van mini. Di Hatyai hanya ada van Tuk2. Kebykannya jenis Daihatsu dan Hijet.

10) Di Hatyai barulah aku akui jalan raya di Malaysia adalah yg terbaik di dunia.

11) Di Hatyai barulah aku akui org Malaysia antara yg SGT2 SOPAN di jln raya!

12) Jln spjg ke Hatyai mesti ada jalan kecil sblh kiri utk laluan motor. Motor x masuk jln kereta dan kereta x masuk jln motor=sopan sungguh!

12) Jln spjg Jalan Padang Besar sebelum masuk ke hi-way berbayar di Jitra xde langsung laluan utk motor. Laluan motor kat Malaysia pula selalunya motor masuk jln kereta dan kereta masuk jln motor=sangat2lah bersopan!

13) Orang Thailand bawa kereta enjoy, happy, berhemah- Ada anak kecil tidur di atas ruang barang motor 3 roda yang ditunggang bapanya. Ada anak2 muda naik motor sambil bergurau-senda. Kenderaan2nya x laju. Kalau ada orang buat silap pasti kena hon. Dan yang kena hon pasti hon semula (1x saja). Dats all... No maki no f**k.. Everything kewl....!

14) Orang Malaysia bawa kereta sgt enjoy=laju, happy=racing, berhemah=tunjuk f**k! Orang Malaysia kalau kena hon mesti maki2 x pun tunjuk f**k! Anak2 muda kalau naik motor gelak2 sikit mesti pakcik2 usha slek dan sound direct. Dan anak2 muda bila kena usha slek dgn pakcik2 mesti tunjuk f**k dan pecahkan cermin tingkap! Everthing kewlkan...?

15) Stesen minyak kat Malaysia byk yg ada kedai mesra/serbaneka, bersih dan masih murah! :-)

16) Stesen minyak di Hatyai dan spjg ke Hatyai x ada kedai mesra/serbaneka dan buruk gila! Signboard stesen minyak tempatan siap berkarat mcm kat tepi pelantar laut. Jenama minyak Thailand=>PTT.

17) Bas Thailand mcm kpl terbang skuad TAC (ultraman). Fancy n colourful!

18) Awek2 Thai byk yg baik dan baik2. Ada yg spt di Bukit Bintang dan KLCC dan ada yang spt di masjid negeri.

19) Awek baik=>Bayangkanlah awek tu bertudung, muka Melayu, lawa gila, lemah gemalai dan bercakap Thai. Aduhhh... (sambil memegang dada), patutlah ramai orang Malaysia byk beristerikan org Thai!

20) Awek baik2=>Ganteng2, nyam2, bengkak sana bengkak sini! Ah, x payahlah aku nak detailkan lagi. Faham2 je lah...

21) Jalan2 pd waktu malam sekitar Hatyai mesti ditegur gadis yg cakapnya, "Abang massage bang.. Murah saja... Sedap bang." Mmgla betul ada massagenya ttp turut disediakan side massagenya! Ada berani...?

22) Hampir semua org di Hatyai boleh bercakap Melayu. Jadi x payah susah2 nak speaking London=>aku: How much diz one aaa....? amah: Dua latus lima puluh baht saja... aku: (hahaha, malunya aku)...

23) Makan x payah risau. Banyak kedai 'Musalim' (muslim). Ada gerai Musalim menjual puyuh goreng yg digoreng bersama kaki dan kukunya. Hahaha....

24) Xde apa yg membezakan org Thai, org Malaysia dan org Indonesia. Jd anda x dipandang spt makhluk asing! Rupa semuanya sama. Ada yang hitam, ada yang putih. Ada anak mamies look, chinese look, indian look dll. Yang membezakan adalah BAHASA!

25) Setiap pekan spjg ke Hatyai dan di bandar Hatyai mesti ada bendera Thailand. Tp setiap pekan dan bandar di Malaysia pula mesti ada bendera Malaysia di hari merdeka saja!

26) Gadis Thailand yg asli, wajahnya sawo matang, tubuhnya mengkal, mungil, montok, berkulit mulus dan halus. Senyumannya pula, aduhh..., bisa gugur imanku...!

27) Gadis Malaysia yg asli, wajahnya sawo matang bertukar putih (make-up), tubuhnya juga mengkal, montok, berkulit licin dan halus. Senyumannya pula aduhhh..., ceh, jgn harap diorg nak senyum x tentu pasal! Hahaha....

28) Mungkin Thailand x de kereta/motor buatan tempatan kot sbb aku x nampak langsung jenama kereta/motor yg bunyinya Thai. Semuanya jenama import yg aku kenal. Tahniah utk org Malaysia krn kereta/motor buatan tempatan mengungguli ranking terlaris jualan kereta/motor tempatan! Sbb patriotik ke atau sbb murah? Kalaulah diberi pilihan kereta import cc yg sama bernilai sama dgn kereta tempatan cc yg sama. Rasa2nya nk beli kereta yg mana? Haha... tepuklah dada!

29) Tiang lektrik spjg ke Hatyai dan di Hatyai dibuat dari simen, rendah (stgh tiang letrik Malaysia), bentuknya 4 segi dan ada 3-4 meter tergantung. Wayarnya pula byk berselirat. Macam spider web. Burung terbang pun blm tentu boleh lepas!

30) Byk peniaga yg masih menggalas kandar menjual buah, kacang dan makanan sekitar bandar Hatyai. Di Malaysia situasi ni boleh dilihat tahun 80-an dulu saja.

31) Byk penunggang Tuk2. Spt citer Hollywood. Keluar je bangunan depa tgn pasti ada teksi. Kalau di Hatyai depa je tgn pasti ada Tuk2.

32) Kenderaan Tuk2 cantik, kreatif, kecil dan comel. Juga murah, cepat dan mudah. Satu2nya trademark Thailand! Penunggang Tuk2 cukup terlatih. Seperti mat rempit Malaysia. Cilok2 di sini sana. Bezanya ialah mat Tuk2 mendapat duit tetapi mat2 rempit mendapat sakit!

33) X guna memakai jean Levi's berharga rm250 (2500 baht) di sini krn org di sini ttp menganggapnya semurah 250 baht (rm25) sahaja!

34) Thailand ialah syurga cetak rompak jenama pakaian manakala Malaysia ialah syurga cetak rompak cd/vcd/dvd. Di Thailand ada baju gred A (mcm ori) dan gred B. Di Malaysia ada dvd copy (mcm ori) dan cinema copy! Yea.., kita juga mampu bersaing!

35) Masuk Thailand kita jadi buta huruf. Masuk Malaysia kita jadi Inggeris Melayu!

36) Orang Hatyai byk dari etnik Melayu dan Thai. Mereka bekerja sbg peniaga dan pemandu Tuk2. Yg kerja besar dan kaya byk dari etnik Cina Thai. Dapat dilihat dari kenderaan yang dipandu. Org Melayu dan Thai majoritinya bawa Tuk2, kapcai dan kereta pikap. Org Cina Thai bawa Mercedes! Bezanya ialah Cina Thai fasih cakap Thai tapi Cina Malaysia cakap Melayu berterabur tp cakap omputih mcm sayur!

37) Kat Malaysia org buta kutip derma dgn menyanyi live dan main keyboard. Kat Hatyai org buta kutip derma dgn menyanyi live bersama radio karoke!

38) Orang Thailand ada beras siam, durian siam, mangga siam, dokong siam dan kucing siam tetapi Malaysia cuma ada satu saja iaitu MALAYSIA BOLEH!

39) Kalau nak beli barang kat Hatyai cuba minta tawar separuh harga. Nanti peniaganya akan turunkan harga sehingga hampir separuh harga. Baru beli! Bayangkan baju rm400 baht (rm40) boleh kurang sehingga 250 baht (rm25)! Tp x semua barang la....

40) Hatyai juga ada Mc Donald, 7 Eleven, Pizza, Makro. Tapi Hatyai x de KFC dan kedai mamak 24 jam!

41) Public phone Hatyai sikit tapi semua boleh pakai. Public phone Malaysia byk tapi x semua boleh pakai!

42) Public phone Hatyai ada pondok dan x rosak. Public phone Malaysia x de pondok tp rosak!

43) Ada channel ntv7 dlm hotel. Lain semua channel Thai. Citer omputih pun speaking Thai! Kat Malaysia citer Melayu pun speaking omputih!

hehe..itu jerrrr...kalau nak mai siam apa lagiii..contact2 la hakuu..kita jalan2 cari MAKAN kat hadyai...wakakaka =P




Heart

5 comments:

eleza737 said...

"38) Orang Thailand ada beras siam, durian siam, mangga siam, dokong siam dan kucing siam tetapi Malaysia cuma ada satu saja iaitu MALAYSIA BOLEH!"

ahahahahaha

Anonymous said...

wahhh ramm..lajunya kumennn..hehehe!!! =P

znn said...
This comment has been removed by the author.
oneazwan said...

ikot golok pon dekat...........dekat gan golok la;

ARY.AHMAD said...

nebess ni jenis yg x suka baca panjang2..adeiiissss..lepas ni kena taip pindik2 jakk...hohoooo

anda juga mungkin meminati...

Related Posts with Thumbnails