Wednesday, February 11, 2009

pelam harum manis VS mangga pilipin

Actually, aku sgt suka makan mangga2 eh, org perlih panggil 'pelam'..kehkeh..kalau jus pelam lagiii suka..pelam cicah2 sambal belacan lagi aku layannn..zasss...haha! Aritu..ada sembang sama si yan, dia ckp dlm bnyk2 mangga, mangga pilipin yg paling cedap..Aku blur seketika, mcm mana itu mangga pilipin??? Xpenah lagi aku makan mangga bernama pilipin..hoho..Sebabnya, bila sebot ja mangga paling cedap pernah aku makan...Aku akn terbayangkan 'pelam harum manis'...mmg cedap + harum + manis buah itu...cedap sgt2..Pastu aku pon mengandaikan harum manis & mangga pilipin adalah buah yg sama, mungkin 'namanya' saja yg berbeza...Pastu aritu, aku ada jugak tanya uncle utan sama untie-X pasal 2 buah itu...uncle pon blur..mungkin sama ja dua jenis buah itu katanya..hahaha=P Lepas aku search yahoo & google images kan..aku dapati yg dua buah mangga ini tak sama mehh! aiyakkk...

Ni harum manis...bentoknya nak bulat-bulat sikit...

Harom manis yg dah masak...isinya oren2, dan kulitnya hijau tua...adehhh terliur! huhu

Ni plak mangga pilipin...bentuknya agak lonjong gitu ( mengikut google search )

Bila dah masak...Kulitnya akan bewarna kuning mcm nih! Aiyakkk...mmg nmpak cedap sgt2...


TRIVIA :
1) Harum manis, hanya dapat berbuah di perlis sahaja..hehehe

2) Blakang rumah aku ada sepokok...pelam harum manis..harap2 berbuah la tahon nih..huhu
3) Rasa2...mcm penah makanlah buah mangga pilipin tu, tapi xtau pulak apa nama buah tu kat sini...
4) Sapa2 nak harum manis, nnti musim buah...datanglah rumah aku ek...hahaha.. (ikhlas ajak ni) hehe =P
blogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.com

11 comments:

Meline™ said...

abg ary.. itu mangga pilipin buat Jj mengidam 10 hari 10 malam! XD

joke2~ ^^

Zaza said...

Dulu kat Perlis... ZZ makan mangga harum manis ni dgn nasi pulut. mula2 rasa pelik... lama-lama... rasa syok... he he

YAN-JESSA said...

weiii2..ada dua jenis mangga pilipine..hang p carik di google lagik..hahahha =P

eleza737 said...

aaaaa sedapnye..
mangge peberet aku.. slruppp

Ary.Ahmad said...

jj ~ mengidam mangga pilipin??? jj, cmna ek rasa mangga pilipin tu? huhuuu..ngidam gak ne =(

zaza ~ wahhh! bila tu mai perlih? awat zaza x tlepon ceq dulu nak mai? hahaha =P ya bah..mmg cedap kalau dimakan dgn pulot harom manis itu..kalau kat perlih kami panggil puluit..hahahahha =P

yan-yan ~ sudah bah carik...1 jenis tu ja ada..wakaka..pos bah sini mangga pilipin tu..mo rasa eh! =P

eleza ~ slurppp??? mangga mana org slurpp lohhh..org ngap ngap ngap ja! muakakaka =P

February 11, 2009 8:14 PM

Meline™ said...

mcm beso2 ja..
tapikn, wlaupun dah masak, masih ada masam+manis=sedapnya..

wahHh.. sodap ehH! :DD

Virgonz said...

Ary.. kat Sabah mangga ni kitorang panggil Mempelam... huhu..

lebih kurang sama jak ngan pelam... kan..??

Ary.Ahmad said...

jj ~ masam manis? mcm gula2 nano nano nano nanooo tu ka? pehhh, mmg cedap kalau gitu mehhh..yumm2! kalau harum manis bila dah masak, xda dah rasa masam2...rasa manisss jak..muekeke =P


vivi ~ uiks, sana pggil mempelam ka? sama juga tu vi, sini kita pendekkan jd pelam saja...adeh, kemana ko mghilang bah vivi? rindu banget sama kamoo ni..hoho

IslandLady said...

wahhhhhhhhh mngga philipine sodap tu aryyyy... kat labuan 5 bijik RM 10.00 - 15.00 sedap tu... manis sgt2 kalo dah nmpak kuning tu mmg x penah ader yg masam... sdapppp sgt2

Ary.Ahmad said...

wahhhh mahalnya???? kak sopia kuh..nakkkkkk mangga pilipinnnnn...hahahha =P

Kak Lady said...

muahahahah kt saner x der erk?? ok2 InsyaAllah nanti akak bg ary mamam mngga philipin kalo dtg labuak k... hehehehee

anda juga mungkin meminati...

Related Posts with Thumbnails